Många stöter på motocross genom att spela spel, titta på lopp online eller till och med se slots med motocross-tema (ja, dessa finns) på kasinon som har erbjudanden som liknar Jackpotcity casino bonus. Det är dock annorlunda om och när man faktiskt deltar aktivt i racing. Att köra en motorcykel eller vara aktiv inom motocross höjer utan tvekan adrenalinnivån. Motocross är den ultimata sporten om du är inne på att ha en upplevelse fylld med fart och spänning. Det kan komma som en överraskning men motocross kan även utövas av barn och ungdomar. Den bästa årstiden för den är mellan april och oktober. I Sverige kan man även köra cross inomhus under vinterhalvåret men många påstår att det inte alls är samma känsla som att köra ute.
Motocross kan man köra både för motion som elitidrott. Det är förarens egen ambitionsnivå som sätter gränsen. Motocross kör man på olika banor. Varianterna är att köra på en grus-, jord- eller sandbelagd bana. Varje bana har ett antal kurvor och hopp som är byggda efter naturens egna former. Detta gäller givetvis om man kör utomhus. Inomhus bygger man helt enkelt kurvor som liknar dem man kör på ute.
Hur blir man motocrossförare?
Om du är sugen på att bli en motocrossförare så behöver du skaffa en motorcykel och skyddsutrustning. Båda ska vara anpassade för motocross. Därefter rekommenderas det att du kontaktar den närmaste Svemoanslutna klubb för att kunna köra på någon av deras godkända banor.
De flesta klubbar genomför utbildningar för barn, ungdomar och vuxna. Om du bestämt dig för att börja köra motocross bör du kontakta en eller flera klubbar i närhet till din stad. Sök gärna på nätet efter en karta med olika distrikt i Sverige för att kunna hitta rätt.
Motocrossens historia
Motocross i den skepnad vi har idag kan spåras tillbaka till tidigt 1900-tal och dess hemland är de norra delarna av Storbritannien. Visserligen var namnet annorlunda. Det hette nämligen ”Scramble” på den tiden. År 1924 hölls den första kända tävlingen i Camberley, Surrey. Under 1930-talet började sporten ta en äkta form och flera lag bildades. Några namn på tillverkare som hade egna team var bland annat AJS, BSA, Matchless, Norton och Rudge. Man kan säga att det var då den riktiga motocrossen kom fram.
Dåtidens crossar skiljde sig markant från de motocross vi har i dag. De var i princip modifierade landsvägsmaskiner och hade helt annat utseende och hästkrafter. Självklart förbättrades de en hel del men den stora förändringen kom under 1950-talet. Då monterades en stötdämpning på bakdelen.
Europa, världen och motocross
Europeiska mästerskapet under 1952 var den första stora tävlingen inom motocross. Då kördes det med motorcyklar med en fyrtaktsmotor på 500cc. År 1962 introducerades tvåtaktsmotorn. Då kom det in ett par nya tillverkare på marknaden. Ett stolt exempel är svenska Husqvarna men även spanska Bultaco, tjeckoslovakiska CZ och Greeves som var ett engelskt företag.
Under 1980-talet blomstrade motocross som sport då man ersatte stötdämparna med ett nyare system. Motorerna fick även ett vätskebaserat kylsystem som ökade farten avsevärd. Idag är det bland annat Husqvarna, Husaberg och KTM som är några av de mest framgångsrika tillverkarna i Europa. Motocrosstävlingar hålls varje år och man hittar dem både i Sverige och i resten av Europa. USA har sina egna championat.