Ingen sommar utan EM i dragracing

Häftiga bilar, doften av bränt gummi och publikens öronbedövande jubel. EM i dragracing lockar årligen hundratusentals besökare till de legendariska banor och arenor runt om i Europa där de olika deltävlingarna arrangeras – nästan lika mycket som fotbollsspel. Det första Europamästerskapet gick av stapeln 1996, men vid det laget hade dragracing redan flera decennier på nacken på europeisk mark. Faktum är att vägdammet började virvla här redan under Kalla kriget då amerikanska NATO-trupper importerade sporten till Europa. De första tävlingarna hölls under 1960-talet på de tyska flygfälten Ramstein och Sembach. Även i Storbritannien arrangerades lopp på flygbaser runt om i landet innan Santa Pod Racing utanför London invigdes som den första permanenta banan år 1966.

Det är svårt, för att inte säga nästintill omöjligt, att inte ryckas med i stämningen kring detta mästerskap som i det närmaste kan liknas vid en folkfest. Motorljuden dånar från de svenska racingbanorna i Tierp till brittiska Santa Pod, adrenalinet pumpar och den upprymda atmosfären sprider sig över Europa mellan maj och september då tävlingarna pågår. 

FIA’s fem mästerskapsgrenar

Bakom EM i dragracing står Internationella Bilsportförbundet, FIA (Fédération Internationale de l’Automobile), som är den högsta beslutande och administrerande organisationen för många av världens bilsporter. De arrangerar världens största tävlingar i bilsport och utformar regelverken och uppläggen kring dessa tävlingar. FIA ansvarar för mästerskapet för fyrhjuliga fordon, medan andra organisationer arrangerar EM för andra typer av fordon. De olika mästerskapsgrenar i vilka man kan tävla är beslutade av FIA, och racerförare runt om i Europa kan stampa plattan i mattan i följande klasser:

  • Top Fuel
  • Top Methanol Dragster
  • Top Methanol Funny Car
  • Pro Modified
  • Pro Stock

I början av september hålls finalerna på anrika Santa Pod Racing, arenan där allt en gång började. Tävlingarna som då pågått under hela sommaren avslutas med dunder och brak. Fler än 250 av Europas främsta racingteam finns representerade och publiken bjuds på både nervkittlande lopp och en riktig show med allt ifrån våghalsiga stuntshower och abnorma monstertruckar till futuristiska bilar med jetmotorer.  

Motorsport på steroider

Dragracing härstammar alltså, föga förvånande kanske, från det stora landet i väst. Från möjligheternas och drömmarnas land. Från landet som inte skäms för sig och som likt dragracingen inte drar sig för att sticka ut hakan. Och nog är dragracing amerikanskt allt. Det är högljutt, det är skrytsamt och det ber inte om ursäkt för sig. Man skulle kunna säga att dragracing är för motorsport som vad wrestling är för brottning. Dragracing är motorsporten med extra allt, och förmodligen är det en av anledningarna till sportens omåttliga popularitet hos både ung som gammal. Den ena bilen är mer utsmyckad och hajpad än den andra, motorerna dånar lite högre och däcken är lite bredare än på andra bilar. En del sprutar eld, andra ser ut som hämtade direkt ur The Fast and the Furious-filmerna. Ja, tävlingarna handlar kanske nästan lika mycket om att ha den ballaste karossen, som att komma först över mållinjen. En sak är iallafall säker – folk älskar det och dragracingen är definitivt här för att stanna.