Nya klassen Pro Mod ger nya chanser

Det här är en klass eller division inom dragracing som kallas för Pro Modified eller Pro Mod. Den används i National Hot Rod Association (NHRA), Fédération Internationale de L’Automobile (FIA) och Professional Drag Racers Association (PDRA). Den här klassen liknar klassen Top Doorslammer som är definierad av Australian National Drag Racing Association (ANDRA). Pro Mod har flera specifika regler kring motorer, komponenter och kroppar bland annat. Den här divisionen kan inte köras på varken en ¼ milebana eller ⅛ mile. 

Reglerna föreskriver bilar som har baserats på en serietillverkad bilmodell och som fortfarande måste ha flera av en vanlig bils egenskaper. Majoriteten av bilarna använder metanol som bränsle och motorerna har möjlighet att producera över 2 700 hästkrafter. De allra snabbaste bilarna i Pro Modified kan accelerera till över 400 km/h på 5,8 sekunder. Klassen Pro Mod ingår också i FIA European Drag Racing Championship. 
Många av dessa Pro Mod-fanatiker är också stora fans av fotboll och de planerar att se Euro-mästerskapet enligt detta Spelschema EM 2021.

Introduktion till Pro Modified 

Pro Mod är en av de nyare klasserna och har bara varit med i omkring 30 års tid, vilket är ungt med tanke på hur länge sporten dragracing i sig varit med. Motorsporten skapades i England år 1988 och arrangerades i USA året efter av IHRA. I Europa blev Pro Mod flyttad år 2006 till NDRS för att bli en FIA klass istället. Klassen har något färre regler och kvalifikationer än andra klasser och alla har större frihet att modifiera bilen för att köra snabbare. 

Pro Modified racingbilar

Racingbilar i Pro Mod får antingen drivas av bensin eller metanol. Bilarna är de snabbaste inom dragracing som har fungerande dörrar. Funny Cars och järnvägs Dragsters är däremot snabbare bilar generellt sätt. Det finns tre olika kombinationer av motorer inom Pro Modified kategorin. De framtvingar kraft via antingen en supercharger eller en turbocharger. Bilar som drivs med lustgas har hög oktantal och drivs med bensin medans supercharged och turbo bilar använder metanol som bränsle.

Bilarna i Pro Mod liknar Pro Stock bilarna en del men de är samtidigt väldigt olika varandra. Medans Pro Stock bilar bibehåller en viss gatu identifiering är Pro Mod bilarna modifierade. De brukar också vara utrustade med en vinge längst ner på framrutan som skapar stabilitet och hjälper till att hålla bilen mot marken. Flera olika stilar på bilen representeras i Pro Mod klassen som exempelvis Volkswagen Beetle.

Top förare i Pro Mod

Scotty Cannon kan vara den mest dominerande föraren i Pro Modified någonsin. År 1989 på IHRA Winter Nationals debuterade Scotty tillsammans med sitt team i Darlington, SC. Tanken var då att delta i några tävlingar och sedan sluta med motorsporten. Sedan dess har Scotty vunnit Pro Modified världsmästerskapen hela 6 gånger, han är den första som vinner mästerskapen med en bil som har lustgas och supercharged kombinationen. Scotty har också vunnit 28 National events i 43 IHRA finaler.

Shannon Jenkins är en annan man som har varit bland dem som dominerat i Pro Modified. Han var inställd på att vara en bracket förare tills han såg sin första Pro Mod bil. Jenkins skapade ett team med en lokal företagare och han har sedan dess vunnit världsmästerskapen fyra gånger och är dessutom den enda föraren som har två titlar samtidigt.

En annan känd förare inom Pro Mod är Fred Hahn. Han har vunnit sju världsmästerskap och 16 nationella event. Fred har också varit med två gånger i Craft All-star Drag Racing Team och har bidragit till utvecklingen av Pro Mod vilket har lett till vad det är idag.