Sportbilsracing

Det här är en typ av bilsport som består av tvåsitsiga bilar som har täckta hjul. Bilarna är nära besläktade med sportbilar och är främst avsedda för banor på landsvägar. Sportbilsracing är en blandning mellan rena formelbilar och mer vardagliga bilar. Det är mer en lagsport än en individsport och handlar bland annat om uthållighet, då tävlingarna vanligtvis är mellan 2,5 till 24 timmar långa och många sportälskare använder oddsbonusar för att satsa på sina favoritbilägen.

Under 1950-talet ansågs sportbilsracing vara nästan lika viktigt som Formel 1. Stora, ledande märken som Ferrari, Jaguar, Aston Martin och Maserati lade ner mycket resurser på sina team. Det var även sportbilsracing som lade grunden till de senare serietillverkade sportbilarna. En av världens äldsta motorsporttävlingar är Le Mans som har körts sedan år 1923. Andra klassiska sportbilstävlingar är Targa Florio och Mille Miglia men dessa körs inte längre. 

Idag arrangeras sportbilsracing över hela världen, som i Nordamerika, Europa och Asien. I Tyskland, Australien och Storbritannien organiseras nationella tävlingar i motorsporten. Industrin utvecklas och förändras ständigt och troligtvis kommer populariteten kring motorsport fortsätta även i flera år framöver.

Grundinformation om sportbilar

Bilar som tävlar inom sportbilsracing kan ha tillverkats olika men delas in i två huvudkategorier – GT-bilar och sportbilsprototyper. Ofta tävlar dessa kategorier tillsammans i tävlingar som exempelvis Le Mans 24-timmarslopp. Sportbilsprototyper är tillsammans med formelbilarna de främsta bilarna inom tävling. De är en biltyp som är i princip ett steg ifrån teknik och bilkonstruktion till supersportbilar som är avsedda för landsvägskörning. För att förklara kort är sportbilsprototyper tvåsitsiga bilar som har kaross som täcker hjulen. Dessa bilar är tekniskt sett lika avancerade och snabba som formelbilar. Det var även dessa bilar, tillsammans med formelbilar, som var först med de flesta tekniker inom motorsporten. 

GT-racing står för Gran Turismo och är en vanlig form av sportbilsracing både nationellt och internationellt. Tidigare var GT-bilar tvungna att serieproduceras men detta ändrades under 1970-talet. Då blev klasserna indelade i Grupp 4 som var för produktionsbilar och Grupp 5 som var silhouetter. De sistnämnda var i princip tävlingsbilar med karosser som skulle likna produktionsbilar. Klasserna har förändrats och utvecklats ytterligare sedan dess och nu används GT2- 3- och 4-klasser. 

Kända och viktiga sportbilsevent

Man brukar säga att tre sportbilsevent skapar the Triple Crown of Motorsport. Dessa tre är Monaco Grand Prix, Indy 500 och Le Mans. Som tidigare nämnt är Le Mans en av de äldsta sportbiltävlingarna och kallas också ibland för Grand Prix of Endurance and Efficiency. Tävlingarna körs på både specialiserade racingbanor och stängda allmänna vägar. Le Mans arrangeras alltid i juni och är 500 mil lång. Den här tävlingen tillåter förare att vila och äta eftersom de kör sträckan under en 24-timmarsperiod. 

Sedan år 1929 har Monaco Grand Prix arrangerats och körts på en bana genom staden som är Monaco. Detta innebär flera smala vägar, tajta hörn och svängar och tunnlar. Sista veckan i maj arrangeras Monaco Grand Prix och brukar kallas för en av de svåraste och mest utmanande tävlingarna inom motorsport. 

Indianapolis 500 eller Indy 500 som det också kallas sägs vara den snabbaste serien i Amerika. Dessa tävlingar har arrangerats sedan år 1911 vanligtvis under Memorial Day helgen. Förare tävlar genom 200 varv runt banan på Indianapolis Motor Speedway. Vinnaren kysser traditionellt den slutliga mållinjen och får ta emot en flaska med mjölk.

Daytona 500 är den första tävlingen i NASCAR Sprint Cup Series. Den första Daytona 500 arrangerades år 1959 och körs på Daytona Beach i Florida, där NASCAR föddes. Tävlingen är 500 miles lång, därav namnet Daytona 500, som i Sverige omvandlas till 80 mil och arrangeras i februari varje år. Daytona 500 lockar otroligt många åskådare och sägs vara den motorsporttävling som har flest tittare på TV.