Grunderna i dragracing

Dragracing är en motorsport som går ut på att ta sig från en punkt till en annan fortast möjligt. Det härstammar från USA och kan inneha flera olika fordon som motorcyklar, båtar eller snöskotrar. Oavsett vilket fordon som tävlar är alltid målet att komma fortast över mållinjen. Flera mätningar utförs under körningen som exempelvis reaktionstid och fart. Reaktionstiden är mätas från det att det gröna ljuset lyser tills bilen har lämnat startlinjen. Farten mäts under de sista 20 metrarna av loppen vilket indikerar medelfarten den sträckan. 

Vad är dragracing?

Sträckan är inte lång och den är helt rak eftersom sporten går ut på att få så hög acceleration som möjligt och ta sig snabbast in i mål. Vanligtvis är det två fordon som tävlar mot varandra men på senare år har det även varit fyra fordon som tävlar i USA. När förarna möter varandra går den som vinner vidare och den som förlorar åker ur tävlingen. Detta pågår tills det bara är en förare kvar som blir den slutliga vinnaren. Detta kallas ofta för bracket system på engelska, eller konsol systemet på svenska. Antalet bilar kan variera mellan allt från 16 till 100 stycken. Motsatta systemet för detta är Chicago Style systemet, där de tävlande istället först kör en kvalifikationsrunda och sedan slutligen en eliminieringsrunda. 

Historien inom dragracing

Motorsporten dragracing skapades i Kaliforniens öken. Under 1930-talet började motorerna att bli bättre samtidigt som förarna blev modigare och bilarna gick så snabbt som 160 km/h. Det var sedan efter andra världskriget som dragracing tog fart på riktigt och blev populärt. Först arrangerades de på militärbaser och det första racet säga vara på Goleta Air Base år 1949 i Kalifornien. Ett sekel senare började dragracing bli organiserad på riktigt och National Hot Rod Association (NHRA) grundades år 1951 och hade sedan utvecklat klasserna “Unmodified Stock” och “Top Eliminator”. 

Från 1970-talet började motorsporten att bli mer modern, många större företag valde att sponsra tävlingarna vilket gjorde att volontärer kunde få lön och prispengarna kunde öka markant. NHRA, FIA (bilar) och UEM (motorcyklar) organiserade år 1997 European Drag Racing Championship och detta lade grunden för en etablering av dragracing i Europa. NHRA firade sitt 50 årsjubileum år 2001 och då märktes det tydligt hur mycket dragracing har betytt för den amerikanska befolkningen.

Dragracing grunderna

Klasserna i dragracing är hundratals och alla har olika regelverk och krav inom sina tävlingar. Dessa baseras på olika saker som exempelvis vikt, motorstorlek, storlek på bilen, modifieringar med mera. NHRA och IHRA har flera gemensamma regler men ändå många som är olika och individuella. NHRA organiserar över 200 klasser medans IHRA organiserar några färre. Däremot har IHRA’s flera underklasser istället som gör skillnad mellan extra funktioner på motorn eller annat. En klass för yngre förare kallas Junior Dragster och körs på en typiskt 12 kilometer bana. 

Vad som anses som en “professionell” klass skiljer sig en del åt men NHRA inkluderar fem proffs klasser som kallas Top Fuel, Top Methanol Dragster, Top Methanol Funny Car, Pro, Modified Pro och Pro Stock. Top Fuel Dragster (TF/D) är den snabbaste klassen, bilarna i dessa tävlingar har en av världens snabbast accelererande motorer och kommer upp i 530 km/h. Som bränsle i bilarna används metanol blandat med 90 % nitrometan.