Kvinnans väg in i bilsportens värld

Motorsporten har ända sedan sin födelse för över 100 år sedan varit mansdominerad. Få kvinnliga förare har haft både möjlighet och tillåtelse att delta i lopp, men kvinnliga förare har alltid funnits. Den första kvinnan att delta i ett internationellt bilracinglopp år 1901 var fransyskan Camille du Gast. Efter Camille valde flera andra kvinnor att också utmana männen i bilracing. Bland dessa går att finna Hellé Nice, som år 1929 satte nytt hastighetsrekord samt deltog i sammanlagt fem olika Grand Prix tävlingar år 1931.

I Amerika tog det dock längre tid för kvinnor att tillåtas sitta bakom ratten och utmana de manliga förarna. Sports Car Club of America (SCCA) grundades år 1944 som en organisation med syfte att stötta motorsporten. Men SCCA var både en sexistisk och rasistisk förening enbart bestående av vita, överklass män. Under SCCAs racing event behandlades kvinnor mycket dåligt. Om en kvinna överhuvudtaget hade en roll i loppet var hon där för att på olika vis stötta en manlig deltagare. År 1950 uppkom de första ”ladies races”, obetydliga lopp där männen tillfälligt lånade ut sina bilar till kvinnliga förare.

Kvinnor börjar ta mer plats inom motorsport

I protest mot den dåliga behandlingen grundades år 1953 Women’s Sports Car Club av kvinnor som ville delta i själva loppen. År 1956 inledde Denise McCluggage sin racingkarriär och blev den första kvinnan att köra mot männen i SCCAs tävlingar. År 1963 landade Donna Mae Mimms på en första plats bland nästan 300 deltagande från hela USA och blev första kvinna att vinna ett SCCA lopp.

En annan framstående kvinnlig förare var rallyföraren Anne Hall från Storbritannien. Hall inledde sin karriär år 1950 och kammade hem många vinster i de kvinnliga klasserna från tävlingar över hela Europa. Efter att ha avslutat sin karriär i slutet av 60-talet öppnade Hall en körskola för avancerad körning i Storbritannien. Dock kunde hon inte hålla sig borta från tävlandet och återvände som 72-åring till rallyn igen år 1988 och fortsatte sin karriär fram till år 1997.

Kvinnor inom racing idag

Bland de kvinnor som tävlar inom racing idag finns det flera framträdande. En av dessa är amerikanskan Danica Patrick som tävlar i toppen av NASCAR och IndyCars tävlingar. Bland Patricks framgångar går att hitta bland annat en fjärdeplats som debutant i Daytona 500 och första kvinna att vinna ett IndyCar Series race (Japan 300). En annan framgångsrik kvinnlig förare är japanskan Keiko Ihara. Hon var bland annat första Asiatiska kvinnan att delta i The 24 Hours of Le Mans, där hon slutade på 13:de plats.

Fler och fler kvinnor får mer framträdande roller inom motorsporten, idag är det inte längre frågan om en kvinna kan vinna ett NASCAR eller Grand Prix race utan när.